woensdag 6 april 2016

Interview Lukas Degreef - Coaching Weeks Board and Breakfast

De meerderheid van de lezers van de blog zijn bezig met hoe ze hun surfskills kunnen verbeteren.

Dat merk ik toch aan de vragen die gesteld worden.

Je kan dit op verschillende manieren.



1. Oefenen
Oefening baart kunst - leer de basisbeginselen

2. Conditie
Beter golfsurfen? Breng je conditie op peil!
Explosieve training
Surf trainingen met Matt Griggs

3. Filosofie, yoga, ingesteldheid
Surf Yoga met Peggy Hall
Surfen met meer Flexibiliteit
Wat zijn surfskills en hoe kan je ze verbeteren?
5 redenen waarom surfen goed voor je is

4. Coaching
En dan heb je natuurlijk coaching. De meeste topsporters laten zich bijstaan door een coach.


De Coach werkt dan nauw samen met de surfer en werkt een volledig plan uit.

Op die manier train je je conditie met gerichte oefeningen, let je op je voeding en krijg je continu monitoring en advies.

Ja, maar dat is alleen voor topsporters mogelijk?

Nee, gelukkig niet.

Board & Breakfast is al een paar jaar bezig met Coaching Weeks.
Board and Breakfast Coaching Weeks Labenne France

In deze weken kan je je surftrip combineren met training door een professionele coach.

Je wordt in een kleine groep van dichtbij opgevolgd en krijgt gigantisch veel tips en advies.

Ja maar, werkt dat dan echt wel zo goed?

Laten we het vragen aan iemand die er net geweest is:

Wie ben je en waar surf je vooral?

Ik ben Lukas Degreef, 20 jaar en kom uit Zaventem.

Mijn eerste surfervaring heb ik opgedaan op het strand van Westende. Ondertussen is het 6 jaar geleden sinds ik mijn eerst schuimgolven trotseerde.

Een van de eerste surftrips naar het buitenland was een jaar of 3 geleden naar Ile d’oleron, Frankrijk. Meteen ook een van mijn eerste ervaringen met een shortboard.

Sinds vorige zomer ben ik actief als monitor op de surfcamps van BoardX in Zarautz. Hierdoor heb ik de kans om telkens 2 maanden lang, elke dag te surfen.

Hoe heb je de coaching weeks leren kennen?

Ik kende Board & Breakfast in Labenne al een tijdje en had hier en daar al wel eens iets opgevangen over de coaching weeks via vrienden en collega monitoren van BoardX. Het was de aankondiging op Facebook van de nieuwe coaching week die mij dan uiteindelijk heeft overhaald om mij in te schrijven.

Wat was je motivatie om in te schrijven?

Uiteraard om mijn surfskills te verbeteren! Het belangrijkste voor mezelf blijft het plezier dat ik er uit haal. Ik ben zelf niet super competitief op het vlak van sport. Hoewel het idee om eens mee te doen aan het BK dan wel weer leuk klinkt. Beter surfen = meer plezier!


Wat heb je bijgeleerd?

Een van mijn belangrijkste werkpunten deze week was mijn bottom-turn, vooral backside! Veel lager blijven en de bottom-turn langer blijven aanhouden. Daarnaast ook het gebruik van mijn leading arm en mijn schouders indraaien in de richting die je wil gaan. Dit waren voor mij de werkpunten waar ik na deze week op vooruit ben gegaan.

Wat was het leukste en/of het moeilijkste moment?

LA NORD! Voor mij het leukste en het moeilijkste moment van de week. Enerzijds omdat je jezelf moet “pushen” mentaal om voor een golf te gaan die toch meer dan een goede 2,5m hoog is. Anderzijds ook het leukste moment door de voldoening die je er dan uithaalt als je de drop haalt en het ritje van je leven hebt!

Het was voor mij ook de eerste keer op een moeilijke spot zoals La Nord. Ik heb hier dus wel degelijk weer een grens kunnen verleggen!

Zou je het aanraden aan andere surfers en waarom?

Nee... dan is er steeds meer plaats voor ons! (“lacht”)

Tuurlijk, zeker wel hoor. Ben je beginnend shortboarder, die vooruitgang wil maken dan kan ik dit zeker aanraden. Het gebruik van de videobeelden die de coach maakt tijdens al de sessies, zorgt voor extra motivatie. Je wordt na elke sessie weer met de neus op de feiten gedrukt en je krijgt hierdoor meer inzicht over hoe je zelf surft.

De tips van coach Lars Musschoot toepassen in het water is het uiteindelijke doel. Slaag je daarin, dan surf je beter, neem je meer golven en heb je gewoon veel meer plezier!

Merci voor het interview Lukas en nog veel vooruitgang gewenst in je surfen. C u in the water!

Geen opmerkingen:

Sponsor

Meest gelezen voorbije maand: